Jdi na obsah Jdi na menu
 


ZPĚT NA TITUL

ZPĚT NA OBSAH

Téma 9 - Který Tě, Panno, na nebe vzal

 

Úvod

Maria je vzata do nebe s duší i tělem. Jako vyvolená dcera Otce a matka Vykupitele vede lidstvo k Tomu, který je pravé světlo, jež osvěcuje každého člověka.

Panno Maria, prosíme, přimlouvej se za nás, abychom se snažili co nejvíce tě napodobovat ve tvých ctnostech, a tak mohli být přijati do nebe.

Budeš-li se modlívat růženec, zakusíš ve svém životě moc Mariiny přímluvy. Ona je Bohorodička. To je veliké tajemství. Maria porodila Ježíše, Syna Nejvyššího, Bohočlověka. Maria přinese Ježíše také tobě, ona tě přivede k víře v Něho. Vždyť přece i ty jsi dítětem Božím a Ježíš tě miluje. Musíš jej tedy poznat a s ním žít. Není to však snadné stále zůstávat s Ježíšem a žít z víry. Jsou chvíle, kdy se nám vede jako Janovi pod Kristovým křížem. Zdálo se, že Bůh opustil Ježíše a všechny jeho věrné.      A tehdy řekl Ježíš Janovi: „Hle, tvá Matka!“ A Marii řekl: „Hle, tvůj syn!“

Od té doby si ji Jan vzal k sobě. Skrze Marii poznal Jan svého Pána hlouběji než ostatní apoštolové.

Přijmi Marii do svého života! Potom poznáš také ty lépe Krista než ostatní.

 

Vlastní modlitba růžencového tajemství

Věřím v Boha…

Otče náš…

Zdrávas Maria, milosti plná, Pán s tebou; požehnaná ty mezi ženami a požehnaný plod života tvého Ježíš,

1.   který tě od věčnosti vyvolil za svou matku. (srov. Gn 3,15)

2.   který tě uchránil od dědičného hříchu. (Pius IX)

3.   který se z tebe narodil. (Ga 4,4)

4.   který vyplnil tvou prosbu na svatbě v Káně. (J 2,3-5)

5.   kvůli němuž tě blahoslavili. (L 11,27)

6.   který ti svěřil svého nejmilejšího učedníka. (J 19,26)

7.   který tě dal za matku nám všem. (J 19,27)

8.   který nedopustil, aby tvé tělo podlehlo porušení. (Pius XII)

9.   který tě vzal s tělem i duší do nebeské slávy. (Pius XII)

10. s kterým záříš v nebi krásou těla i duše. (Pius XII)

Svatá Maria, Matko Boží, pros za nás hříšné nyní i v hodinu smrti naší. Amen.

Sláva Otci…

 

K zamyšlení

Nanebevzetí nám připomíná, že život Mariin, stejně jako život každého křesťana, je cestou následování Ježíše. Cestou, která má svůj přesný cíl, svou již vyznačenou budoucnost: definitivní vítězství nad hříchem a smrtí a plné společenství s Bohem, protože Otec „když vzkřísil Krista Ježíše, vzkřísil zároveň s ním i nás, a vykázal místo v nebi jemu a zároveň i nám, protože jsme s ním spojeni.“ (Ef 2,6). To znamená, že křtem jsme již v základě vzkříšeni a máme místo na nebi v Ježíši Kristu, ale musíme také tělesně dosáhnout toho, co bylo ve křtu započato a uskutečněno. V nás je spojení s Kristem, vzkříšení, ještě nedovršeno, ale u Marie je dovršeno, ačkoli i Matka Boží musela projít touto cestou. Ona vstoupila do plnosti sjednocení s Bohem, se svým Synem, a přitahuje a doprovází nás na naší cestě.

Nanebevzetí evokuje tajemství, jež přitahuje každého z nás, protože, jak praví 2. vatikánský koncil, Maria „tak zde na zemi září před putujícím Božím lidem jako znamení jisté naděje a útěchy, dokud nepřijde den Páně“ (Lumen Gentium, 68). My jsme však každodenními událostmi tak pohlceni, že na tuto útěšnou duchovní skutečnost, která představuje důležitou pravdu víry, někdy zapomínáme. Když rozjímáme o Marii v nebeské slávě, chápeme, že i pro nás tato země není definitivní, ale že budeme-li žít trvale obráceni k věčnému dobru, tak jednoho dne budeme společně s ní sdílet její slávu. Proto i přes četné všední těžkosti nemusíme ztrácet vyrovnanost a pokoj. Zářivé znamení Nanebevzaté se šíří ještě tím více, když se na horizontu stahují ponurá mračna bolesti a násilí. Jsme si jisti tím, že Maria shůry sleduje naše kroky s něžnou starostlivostí a uklidňuje nás v hodině temnot a bouří, utěšuje nás svou mateřskou rukou. Posíleni tímto vědo-mím, pokračujme s důvěrou v naší cestě křesťanského nasazení tam, kam nás Prozřetelnost zavede. (Benedikt XVI)

 

Témata k povídání:

-  Zkusme vyjádřit, kým je pro nás Panna Maria.

-  Co v jejím životě mě nejvíce oslovilo a proč?

-  Vidím v jejím nanebevzetí i naději pro sebe?

   Pane Ježíši Kriste, děkujeme Ti za to, že jsi vzal svou Matku s tělem i duší do nebe, a tím jsi zdůraznil její příkladný svatý život, který je pro nás velkým povzbuzením a dává nám naději na slavné vzkříšení těla.

 

Apoštolský list Rosarium Virginis Mariae (Jan Pavel II)

2. vatikánský koncil vyjádřil jasnou zásadu, jejíž sílu jsem ve svém životě již tolikrát zakusil a která se stala základem mého biskupského hesla: Totus Tuus. Jak známo, toto heslo čerpá svoji inspiraci z učení sv. Ludvíka Marie Grigniona z Montfortu, který úlohu Marie v procesu připodobňování každého z nás ke Kristu vysvětloval takto: „Celá naše dokonalost spočívá v tom, že jsme připodobněni Kristu, s Ním spojeni a Jemu zasvěceni.“ Proto je nesporně ze všech úkonů zbožnosti nejdokonalejší ten, který nás nejdokonaleji připodobňuje Kristu, s Ním spojuje a Jemu zasvěcuje. Jestliže tedy Maria je Kristu připodobněna nejvíce ze všech stvořených bytostí, vyplývá z toho, že úkonem zbožnosti, který člověka nejvíce Pánu Ježíši zasvěcuje a Jemu připodobňuje, je dokonalá úcta k Panně Marii, Jeho svaté Matce. Čím více bude člověk zasvěcen Marii, tím více bude zasvěcen Kristu. Nikde jinde si cesty Kristova a Mariina nejsou tolik blízké jako právě v růženci. Maria žije jen v Kristu a pro Krista!

 

Don Bosko a Panna Maria

Jindy Don Bosko napsal: „Křesťané, kteří máte radost z toho, že Panna Maria vás má ráda, proste ji ze srdce, aby vám vyprosila krásnou milost úplně se zasvětit Bohu. Řekněte jí, aby vás takto vysvobodila z nebezpečí světa.“

 

Modlitba na závěr

Panno Maria, při svém nanebevzetí jsi na nás nezapomněla. Přijala jsi úkol být Matkou církve, Matkou všech věřících, celého lidstva. Děkujeme ti, že na nás nezapomínáš a že v tobě máme mocnou přímluvkyni. Vkládáme své prosby do tvých rukou a prosíme, modli se stále s námi a za nás, abychom na cestě za Kristem nepodléhali kompromisům a aby naše víra neochabovala.

 

Růženec Otce Pia

V noci spával Otec Pio s růžencem v ruce. Přes den se ho modlil téměř bez přestání. Otec Pio nic nekázal, nic nenapsal, ale trpěl a modlil se. Modlil se především růženec, jehož duchovní rozměry byly tak široké jako jeho apoštolské srdce.

Růženec je modlitba milujících srdcí. Kdo nemá lásku, nemůže se dobře modlit růženec. Sílu modlitby neměříme délkou nebo krásou slov; síla modlitby záleží v důvěře, s jakou ji konáme. Modlitba lotrova obsahovala jen několik slov, a otevřela mu nebe. Vycházela ze srdce plného důvěry.


ZPĚT NA TITUL

ZPĚT NA OBSAH